-
SHS > Kundestøtte > Kundeexempler > Det nye Nasjonalmuseum i Oslo

Toppmoderne sikkerhetsanlegg på et av verdens mest moderne museer.

Fleksibilitet, stabilitet og funksjonalitet er stikkordene som gjennomsyret sikkerhetsplanleggingen på Nasjonalmuseet i Oslo. Ved å bruke alarm- og adgangskontrollsystemet Integras funksjonalitet har fleksible integrasjoner til andre systemer vært mulig og med Artifex som toppsystem håndteres all administrasjon i ett og samme system.

national-museum-of-norway-collection-photo-iwan-baan_2

Om det nye Nasjonalmuseet

Det nye Nasjonalmuseet, åpnet 11. juni 2022, sentralt plassert ved Rådhusplassen i Oslo. Her kan besøkende oppleve eldre og moderne kunst, samtidskunst, arkitektur og design under ett og samme tak. Totalt dekker museet 54 600 m2. Ca. 350 ansatte skal jobbe innenfor museets ulike funksjoner.

Eiendommen, som er tegnet av det tyske arkitektfirmaet Kleihues & Schuwerk, har syv etasjer og prosjektet var delt opp i totalt 19 underentrepriser og på det meste har det vært ca. 800 ansatte samtidig på prosjektet.

national-museum-of-norway-collection-photo-iwan-baan_4

Stort fokus på funksjonalitet og stabilitet

Bjørn Forwald, teknisk leder på Nasjonalmuseet, sier at kunstgjenstandene sammen med mennesker er det viktigste å beskytte i bygget og at sikkerheten er utformet med stikkord som funksjonalitet og stabilitet. System som styrer temperatur og luftfuktighet er av største betydning for at kunsten skal ha det bra, og museet er utstyrt med de mest moderne systemene innen blant annet ventilasjon og brannsikkerhet.

Oddbjørn Teigen, seksjonsleder sikkerhet på Nasjonalmuseet forklarer også at adgangskontroll er svært viktig for å unngå uautoriserte eller tilfeldige endringer av informasjon i systemene og her er et loggsystem av største betydning for å kunne se hvem som har vært inne i systemet og gjort hva.

national-museum-of-norway_photo-iwan-baan_2-1

Integrasystemet og Artifex for fleksibilitet og integrasjoner

Tore Kirkerød har vært prosjektleder fra Bravida Oslo under byggingen. Bravida ble tildelt kontrakten om å installere sikkerhet ved museet i mars 2017.

Tore forteller: ”Installasjonen inneholder SystemHouse Solutions sitt Integra system for alarm og adgangskontroll i 372 dørmiljøer, totalt 507 BCR-SD G2 kortlesere er installert. I den administrative delen av bygget benyttes Check In til besøkshåndtering og hele bygget er sikret med brannsikring fra Autronica. Det overordnede systemet er Artifex, der integrasjonsmuligheter med blant annet brannsikkerhet og vaktkommunikasjon var viktige faktorer. Utover dette omfatter installasjonen bl.a. et datasenter med VMWare, videovegg med 10 skjermer som viser bakprojeksjon pluss ulike klienter og monitorer i vaktrommet, flere hundre Axis-kameraer og flere Axis-radarer”.

Bjørn Forwald forteller videre at det har skjedd mye siden prosjektet startet og underveis har installasjonen blitt endret og utvidet basert på nye behov og utfordringer som har dukket opp underveis. Integrasjon med Traka nøkkelskap, som er en funksjon i Integra-systemet, er et eksempel på en funksjon som ikke var inkludert i den opprinnelige planen.

national-museum-of-norway-collection-photo-iwan-baan

Topp moderne brannbeskyttelse fra Autronica

Brannvernet fra Autronica er designet med viktige «system bak systemet»-funksjoner som oppdager avvik tidlig, noe som er ekstremt viktig for å unngå at for eksempel sprinkleranlegg starter for tidlig/unødvendig, noe som kan være ødeleggende for kunstverkene. Bjørn Forwald forteller at det var mange tester av funksjonene før de våget å begynne å flytte kunsten inn. Videre forklarer Bjørn at dersom det oppstår en situasjon som utløser brannalarm, er det et aspirasjonsanlegg som starter opp først, hvoretter det foretas en visuell inspeksjon om nødvendig, så tømmes rommet for mennesker og kunst.

the-national-museum-of-norway_photo-ina-wesenberg_national-museum

Artifex – en vellykket overføring i siste liten

En av de største utfordringene i løpet av prosjektet har vært å få systemene til å kunne snakke sammen og til slutt ble det klart at det planlagte toppsystemet ikke kunne matche museets behov. Fremfor alt problemer med gatewayer men også høye lisenskostnader, vedlikeholdskostnader og mange avanserte funksjoner som ikke ville bli tatt i bruk var noe av det som førte til en beslutning om å bytte til et annet toppsystem. Etter at ansatte fra Nasjonalmuseet besøkte Munchmuseet og så Artifex og Milestone (ITV) i bruk, ble det besluttet å bytte til Artifex i stedet. Avgjørelsen har vist seg å være veldig god og den ble tatt til rett tid.” Ved å bytte til Artifex skjer nå all administrasjon av alle integrasjoner av sikkerhetssystemet på én og samme skjerm, noe som er en stor fordel”, sier Oddbjørn Teigen, seksjonsleder sikkerhet på Nasjonalmuseet. «Det var mye arbeid å endre systemet, men siden grunnarbeidet allerede var gjort og vi visste hva vi trengte, så ble endringen fortsatt smidig». Museet har en intern vaktsentral som er bemannet 24/7.

national-museum-of-norway_photo-iwan-baan_12

Check In kiosker for avlastning og administrativ hjelp

Nasjonalmuseet trengte et besøkssystem som avlastet resepsjonen med selvbetjening. I tillegg ønsket man å holde kontroll på evakueringslister og sikkerhet for besøkende.

Installasjonen består av to berøringsskjermer samt en skriver og skanner koblet til to mini-PC-er i egendesignede møbler. Her skriver gjestene seg inn eller skanner sin qr-kode som de har mottatt på forhånd dersom besøket er forhåndsregistrert i Check In systemet. Systemet sender deretter en SMS til verten for besøket og deretter skrives det ut en besøksetikett. Installasjonen inkluderer også et grensesnitt for resepsjonen via skytjenesten SystemHouse Solutions, som også kan administrere registrering av gjester og utskrift av besøksetiketter. Evakueringslister kan skrives ut direkte eller eksporteres som en excel-fil fra enhver klient som er pålogget skytjenesten.

exterior-photo-ina-wesenberg-national-museum

Betydningen av god support

”Et system er ikke klart når det er installert, men det kreves mye selv når alt er på plass”, sier Bjørn Forwald. ”Her er supporten av største betydning og vi ønsker å fremheve supporten vi fikk fra Bravida. Det har vært stor lydhørhet når nye funksjoner skulle utvikles og en trygghet om at det gjennom hele prosjektet var de samme som jobbet med behovene, som kjenner prosjektet og bygget”.

 

 

Fotokrediteringar: Børre Høstland/Nasjonalmuseet, Iwan Baan, Frode Larsen/Nasjonalmuseet